Fysiotherapie bij Oncologie

2 handen die elkaar vasthouden

Wat is Fysiotherapie bij Oncologie?

Oncologische fysiotherapie richt zich op behandeling van mensen met kanker en dan op de gevolgen van de ziekte zelf en op de gevolgen van de medische behandelingen daarvoor. Het werkgebied van de fysiotherapie is het bewegen en alles wat daarmee samenhangt. Dat geldt dus ook voor de oncologische fysiotherapie.

Men kan dan denken aan lichamelijke problemen zoals de gevolgen van operaties, schade aan het bewegingsapparaat, hart en longen door bestraling en chemotherapie en lymfoedeem.
Maar er zijn ook algemene klachten, zoals pijn, moeheid, problemen met het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden ,een veranderd lichaamsbeeld of verminderde belastbaarheid .Deze algemene klachten hebben vaak een lichamelijke en geestelijke component, die elkaar beïnvloeden.
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van bewegen op algemene en lichamelijke klachten van kankerpatiënten. Daaruit blijkt dat fysiotherapie en met name bewegen, een positieve invloed hebben op kwaliteit van leven, pijn, vermoeidheid en herstel van belastbaarheid.

Krijg ik fysiotherapie bij oncologie vergoed?

fysiotherapie bij oncologie wordt veelal vergoed door uw aanvullende verzekering, het valt onder normale fysiotherapie.
Wij hebben contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars.
Er zijn uitzonderingen, waardoor soms de behandeling geheel of gedeeltelijk uit de basisverzekering vergoed wordt.
Meer weten over tarieven en vergoeding?