Duizeligheid

Duizeligheid is een verzamelnaam voor verschillende vormen: Duizeligheid komt bij vrouwen twee keer zo vaak voor als bij mannen en ook komt de klacht vaker voor naarmate men ouder wordt.

Duizeligheid is een vervelende klacht die verschillende oorzaken kan hebben. Denk hierbij aan problemen met het evenwichtsorgaan, hart- en vaatzieken, als bijwerking bij medicatie of bloeddrukdaling. Ook de combinatie met nekklachten komt vaak voor. Bij een aantal vormen van duizeligheid kan de fysiotherapeut u helpen om van de klachten af te komen. Fysiovelperweg kijkt graag met u naar een oplossing.

De symptomen van duizeligheid

Duizeligheid uit zich op de volgende manieren:
• Een licht gevoel in het hoofd;
• Het gevoel alsof je zelf ronddraait;
• Het gevoel dat de omgeving draait;
• Of het idee hebben dat men flauwvalt.

Welke soorten duizeligheid zijn er?

Draaiduizeligheid
Draaiduizeligheid is het gevoel hebben dat u zelf of alles om u heen draait. Aanvallen van draaiduizeligheid worden ook wel BPPD (Benigne paroxismale positieduizeligheid) genoemd. De aanvallen ontstaan als u uw hoofd beweegt. Dit is de meest voorkomende vorm van draaiduizeligheid en is effectief en snel te behandelen door een hiervoor geschoolde fysiotherapeut.

Dizziness

Hieronder wordt het gevoel van licht in het hoofd zijn of het gevoel van flauwvallen verstaan. Dit kan verschillende oorzaken hebben, één ervan is hyperventilatie. Bij hyperventilatie is er onbewust sprake van een ontregelde ademhaling. Dit kan verminderd worden door ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken. Fysiovelperweg kan u hierbij helpen.

Duizeligheid vanuit de nek

Wanneer u duizelig wordt bij het bewegen van het hoofd en de nek, maar er is geen sprake van een draaiduizeligheid, kan het zijn dat de oorzaak in de hoogste nekwervels zit. Mogelijk zijn er gewrichten die niet goed bewegen en/of is er veel spierspanning opgebouwd. Deze klachten komen vaker voor als onderdeel van nekklachten en nek-hoofdpijnklachten. Door middel van fysiotherapie of manuele therapie kunnen deze klachten snel verholpen worden.

De behandeling

De fysiotherapeut kan aan de hand van uw verhaal en lichamelijk onderzoek beoordelen of uw duizeligheidsklachten te behandelen zijn middels fysiotherapie.