Hand- en polsklachten

Heeft u last van pijn in uw handen en/of polsen? Handtherapie kan u helpen om van uw pijn af te komen. Handtherapie is een speciale fysiotherapie, speciaal gericht op hand- en polsklachten en de revalidatie van letsels aan uw handen.

Met hand- en/of polsklachten komt u veel problemen tegen. Zo zijn de problemen bij het grijpen, knijpen, dingen vasthouden en dragen, maar ook wringen, schrijven en knoopjes vast- of losmaken heel vervelend. In de meeste gevallen zijn deze functies, met begeleiding, trainbaar. Erik van de Kamp is onze handfysiotherapeut. Hij kan u deze begeleiding bieden.

Behandeling
Fysiotherapie bij hand- en polsklachten bestaat uit een intakegesprek om een beeld te vormen van de klachten in relatie tot het beoogde functioneren. Na dit gesprek zal de fysiotherapeut de hand en pols onderzoeken. Dit onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een actief bewegingsonderzoek, een passief bewegingsonderzoek en afhankelijk van wat de fysiotherapeut in deze onderzoeken vindt zal hij/zij bepalen welke testen of onderzoeken erop zullen volgen. Na het complete onderzoek stelt de fysiotherapeut de diagnose en wordt het behandelplan met u besproken.

De behandeling kan zich op verschillende aspecten richten: beweeglijkheid, stabiliteit, coördinatie, kracht, pijn, functie. Vaak zal de behandeling bestaan uit combinaties van deze aspecten. U zult ook huiswerkoefeningen meekrijgen. De exacte behandeling is natuurlijk afhankelijk van uw klachten en uw hulpvraag.